ABSTRACT In this paper, it is asked, what are the discourse conditions of some political philosophy theories produced in Colombia during the nineties and in the context of armed conflict. The hypothesis is that the different forms of violence that occurs in this country during this period change the reception of social theory, and, at the same time, constitutes a myriad of processes of subjects' production linked to social rights, armed action and the construction of the state-nation. Despite, the seemingly chaos that generates this set of facts, theories and processes of subjects' production, this paper tries to understand the relationships between practices and discourses. To do this, I establish the field of emergence of all these theories that try to explain and to propose solutions to the armed conflict. In this way, I also try to show what is the specific form of knowledge that is proper of the Colombian social sciences.
En este ensayo me pregunto cuáles son las condiciones de enunciación de algunas teorías concernientes a la filosofía política en Colombia, a partir de los años noventa, en el contexto del conflicto armado y en relación con las expectativas generadas por la Constitución de 1991. La hipótesis es que las diferentes formas de violencia que caracterizan al país durante esta época alteran sustancialmente la recepción de la teoría social, al tiempo que configuran los más diversos procesos de subjetivación ligados a los derechos sociales, a la acción armada o a la construcción del Estado nación. A pesar del aparente caos que genera este conjunto -donde se interrelacionan los hechos, las teorías y los procesos de subjetivación-, el ensayo apuesta a la comprensión de las interrelaciones entre las prácticas y los discursos, estableciendo el campo de emergencia de la proliferación de teorías que explican, comprenden y/o proponen salidas al conflicto armado como una formación específica de saber, propia del desarrollo de las ciencias sociales en Colombia.