Academic integrity is one of the main purposes of high quality education. However, the phenomenon of academic dishonesty is a growing problem at the global level that has become more sophisticated due to new information and communication technologies. This paper addresses the issue of academic dishonesty in the context of teaching medicine, its causes, modalities, predisposing factors and strategies for prevention, detection, and punishment. Academic dishonesty is a multi-causal phenomenon in which factors related to the environment and moral culture, personal factors, hidden curriculum, institutional policies, as well as teaching models based on academic results, rather than the collaborative learning process. Within the dishonest practices, we can mention plagiarism, collusion, falsification, deception, and impersonation. Academic dishonesty generates consequences for students, teachers, institutions, theeducational system, the medical profession, and society because it is the role of educational institutions not only the production of competent technicians but also responsible citizens. The present paper proposes some strategies to face this problem, such as the evaluation of moral development upon admission to academic programs and their supervision during the training process, among others
La integridad académica es uno de los propósitos principales de la educación de alta calidad. No obstante, el fenómeno de deshonestidad académica es un problema creciente a nivel global que se ha sofisticado por el acceso a las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. Este trabajo aborda el problemade la deshonestidad académica en el contexto de la enseñanza de la medicina, sus causas, modalidades, factores predisponentes y estrategias de prevención, detección y sanción. La deshonestidad académica es un fenómeno multicausal en el que confluyen factores relativos al entorno y la cultura moral, factores personales, currículo oculto, políticas institucionales, así como modelos de enseñanza basados en los resultados académicos, más que en el proceso de aprendizaje colaborativo. Dentro de las prácticas deshonestas se pueden citar el plagio, la colusión, la falsificación, el engaño y la suplantación. La deshonestidad académica genera consecuencias para los estudiantes, los docentes, las instituciones, el sistema educativo, la profesión médica y la sociedad, pues es papel de las instituciones educativas no solo la producción de técnicos competentes, sino también de ciudadanos responsables. El presente trabajo propone algunas estrategias para enfrentar este problema, como la evaluación del desarrollo moral al ingreso a los programas académicos y su supervisión durante el proceso formativo, entre otras.