Educational public−private partnerships (EPPPs) promise to increase education access and quality in developing countries, provided they have an adequate design that restricts the distribution of subsidies including targeted programs, centralized controlled enrolment, and accountability. This study investigates the effects of publicly subsidized private schools (PSPS) in Colombia—a type of EPPP program that follows all of these recommendations. We use propensity score and regression techniques to identify PSPS effects on student achievement, measured by national standardized tests. Our results show that Colombian PSPS serve vulnerable students, who are fairly similar to those attending traditional public schools (TPS). Nevertheless, students at PSPS underperform compared to TPS students. Our conclusion suggests that design restrictions may prevent student selection and self-selection, but do not guarantee quality improvement for disadvantaged students at subsidized schools. We also argue that design restrictions for PSPS may not be enough when private providers are scarce or difficult to attract for serving the most disadvantaged population.
Las alianzas público-privadas educativas (EPPP, por sus siglas en inglés) prometen aumentar el acceso y la calidad de la educación en los países en desarrollo, siempre que tengan un diseño adecuado que restrinja la distribución de subsidios, incluidos programas específicos, matrícula controlada centralizada y rendición de cuentas. Este estudio investiga los efectos de las escuelas privadas con subsidio público (PSPS) en Colombia, un tipo de programa EPPP que sigue todas estas recomendaciones. Utilizamos técnicas de puntuación y regresión de propensión para identificar los efectos de PSPS en el rendimiento de los estudiantes, medidos por pruebas estandarizadas nacionales. Nuestros resultados muestran que las PSPS colombianas atienden a estudiantes vulnerables, que son bastante similares a los que asisten a las escuelas públicas tradicionales (TPS). Sin embargo, los estudiantes de PSPS tienen un desempeño inferior al de los estudiantes de TPS. Nuestra conclusión sugiere que las restricciones de diseño pueden impedir la selección y la autoselección de estudiantes, pero no garantizan la mejora de la calidad de los estudiantes desfavorecidos en las escuelas subvencionadas. También argumentamos que las restricciones de diseño para PSPS pueden no ser suficientes cuando los proveedores privados son escasos o difíciles de atraer para atender a la población más desfavorecida.