Journalistic coverage of organized crime in Mexico: Reporting on the facts, security protocols, and recurrent subthemes
Artículo académicoInvestigador Externo
Mexico is among the most violent countries for journalism, with more than 100 journalists killed in the past two decades. Behind these murders, which have largely gone unpunished, are phenomena such as organized crime and corruption, as well as a lack of state presence in some regions. In this study, we focus on analysis of a relevant topic in the contemporary news agenda, namely journalistic coverage of organized crime. For this, we interviewed almost two dozen Mexican journalists who work in Mexico's main media outlets. Through journalists' responses, we observe the normalization of violence in their everyday work. Although the journalists interviewed recognize that they do not have, in general, specific knowledge of this type of coverage, their experience directs them to develop security protocols, including use of their media outlets' physical infrastructure and strategic use of social networks and the Internet.
México se encuentra entre los países más violentos para el periodismo, con más de 100 periodistas asesinados en las últimas dos décadas. Detrás de estos asesinatos, que en gran parte han permanecido impunes, hay fenómenos como el crimen organizado y la corrupción, así como la falta de presencia estatal en algunas regiones. En este estudio, nos enfocamos en el análisis de un tema relevante en la agenda de noticias contemporánea, es decir, la cobertura periodística del crimen organizado. Para esto, entrevistamos a casi dos docenas de periodistas mexicanos que trabajan en los principales medios de comunicación de México. A través de las respuestas de los periodistas, observamos la normalización de la violencia en sus trabajos diarios. Aunque los periodistas entrevistados reconocen que no tienen conocimientos generales y específicos de este tipo de coberturas, su experiencia los orienta a desarrollar protocolos de seguridad, incluido el uso de la infraestructura física de sus medios de comunicación y el uso estratégico de las redes sociales e Internet.