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A partisan pandemic: state government public health policies to combat COVID-19 in Brazil Artículo académico uri icon

Abstracto

  • Introduction To present an analysis of the Brazilian health system and subnational (state) variation in response to the COVID-19 pandemic, based on 10 non-pharmaceutical interventions (NPIs).Materials and methods We collected daily information on implementation of 10 NPI designed to inform the public of health risks and promote distancing and mask use at the national level for eight countries across the Americas. We then analyse the adoption of the 10 policies across Brazil’s 27 states over time, individually and using a composite index. We draw on this index to assess the timeliness and rigour of NPI implementation across the country, from the date of the first case, 26 February 2020. We also compile Google data on population mobility by state to describe changes in mobility throughout the COVID-19 pandemic.Results Brazil’s national NPI response was the least stringent among countries analysed. In the absence of a unified federal response to the pandemic, Brazilian state policy implementation was neither homogenous nor synchronised. The median NPI was no stay-at-home order, a recommendation to wear masks in public space but not a requirement, a full school closure and partial restrictions on businesses, public transportation, intrastate travel, interstate travel and international travel. These restrictions were implemented 45 days after the first case in each state, on average. Rondônia implemented the earliest and most rigorous policies, with school closures, business closures, information campaigns and restrictions on movement 24 days after the first case; Mato Grosso do Sul had the fewest, least stringent restrictions on movement, business operations and no mask recommendation.Conclusions The study identifies wide variation in national-level NPI responses to the COVID-19 pandemic. Our focus on Brazil identifies subsequent variability in how and when states implemented NPI to contain COVID-19. States’ NPIs and their scores on the composite policy index both align with the governors’ political affiliations: opposition governors implemented earlier, more stringent sanitary measures than those supporting the Bolsonaro administration. A strong, unified national response to a pandemic is essential for keeping the population safe and disease-free, both at the outset of an outbreak and as communities begin to reopen. This national response should be aligned with state and municipal implementation of NPI, which we show is not the case in Brazil.
  • ResumenIntroducción Presentar un análisis del sistema de salud brasileño y la variación subnacional (estatal) en la respuesta a la pandemia de COVID-19, basado en 10 intervenciones no farmacéuticas (NPI).Materiales y métodos Recopilamos información diaria sobre la implementación de 10 NPI diseñadas para informar al público de los riesgos para la salud y promover el distanciamiento y el uso de máscaras a nivel nacional para ocho países de las Américas. A continuación, analizamos la adopción de las 10 políticas en los 27 estados de Brasil a lo largo del tiempo, individualmente y mediante un índice compuesto. Nos basamos en este índice para evaluar la puntualidad y el rigor de la aplicación de la NPI en todo el país, desde la fecha del primer caso, el 26 de febrero de 2020. También recopilamos datos de Google sobre la movilidad de la población por estado para describir los cambios en la movilidad a lo largo de la pandemia de COVID-19.Resultados La respuesta nacional de Brasil a la PNI fue la menos rigurosa entre los países analizados. En ausencia de una respuesta federal unificada a la pandemia, la aplicación de la política estatal brasileña no fue ni homogénea ni sincronizada. La mediana de las NPI fue la ausencia de una orden de permanencia en el hogar, una recomendación de llevar máscaras en el espacio público pero no un requisito, un cierre total de las escuelas y restricciones parciales en los negocios, el transporte público, los viajes intraestatales, los viajes interestatales y los viajes internacionales. Estas restricciones se aplicaron 45 días después del primer caso en cada estado, por término medio. Rondônia implementó las políticas más tempranas y rigurosas, con cierre de escuelas, cierre de negocios, campañas de información y restricciones de movimiento 24 días después del primer caso; Mato Grosso do Sul tuvo las restricciones de movimiento y operaciones comerciales menos estrictas y ninguna recomendación de máscara.Conclusiones El estudio identifica una amplia variación en las respuestas de la IPN a nivel nacional a la pandemia de COVID-19. Nuestro enfoque en Brasil identifica la subsiguiente variabilidad en cómo y cuándo los estados implementaron el NPI para contener el COVID-19. Las NPI de los estados y sus puntuaciones en el índice de política compuesto se alinean con las afiliaciones políticas de los gobernadores: los gobernadores de la oposición implementaron medidas sanitarias más tempranas y estrictas que los que apoyan al gobierno de Bolsonaro. Una respuesta nacional fuerte y unificada a una pandemia es esencial para mantener a la población segura y libre de enfermedades, tanto al principio de un brote como cuando las comunidades comienzan a reabrir. Esta respuesta nacional debe estar alineada con la implementación estatal y municipal del NPI, lo que demostramos que no es el caso en Brasil.

fecha de publicación

  • 2021-6-3