Coalitions were the big winners in the 2019 local elections, with 498 of the mayoralties at stake won in coalition, compared to just 256 in 2015. Meanwhile, although they occupy a more limited space, significant citizen groups or "signature candidacies" won another 35 mayoralties, compared to the 13 they won four years ago. While still few in number, they cover departmental capitals such as Medellín, Cartagena and Bucaramanga, Cartagena and Bucaramanga. The sum of the mayoralties won by the parties alone stood at 567, an already slim majority that could well become a minority in the future if the trend continues.This phenomenon is often explained by the well-documented unpopularity of political parties, which would encourage politicians to run outside them and voters to vote for perceived independents. However, if the explanation may seem sensible for signature candidacies, it is not so clearly applicable to coalitions. Moreover, it could be misleading, since this figure, far from implying the disappearance of parties from elections, translates in a way into the multiplication of independent candidates.in a way, it results in the multiplication of their presence.It is therefore necessary to approach the study of these phenomena in the Colombian case, taking local elections as a starting point. To this end, we are guided by the questions of what explains the rise of coalition candidacies and significant citizen groups in local elections, and what does this teach us about the Colombian party system?and what does this teach us about the Colombian party system? In this respect, a simple rational choice approach provides an easy first answer: these figures are electorally profitable in a context of party system informality.However, these explanations have their limits, as they do not in themselves explain the persistence of the parties, which remain in more than half of the municipalities.Nor are they sufficient to understand the dynamics of the partnership, as not all coalitions seem equally feasible.coalitions do not seem equally feasible and/or successful.
Las coaliciones fueron las grandes ganadoras de las elecciones locales de 2019, si tenemos en cuenta que 498 de las alcaldías en juego fueron logradas en coalición, contra apenas 256 en 2015. Mientras tanto, aunque ocupan un espacio más limitado, los grupos significativos de ciudadanos o “candidaturas por firmas” consiguieron otras 35 alcaldías, en comparación a las 13 que obtuvieron hace cuatro años. Si bien los casos siguen siendo pocos, abarcan capitales de departamento como Medellín,Cartagena o Bucaramanga. Por su lado, la suma de las alcaldías logradas solamente por los partidos quedó en 567, una mayoría ya muy ajustada que bien podría volverse minoría en el futuro si la tendencia continúa.Para explicar este fenómeno se suele acudir a la bien documentada impopularidad de los partidos políticos, que incitaría a los políticos a presentarse por fuera de ellos y a los electores a votar por opciones percibidas como independientes. Sin embargo, si la explicación puede parecer sensata para las candidaturas por firmas, no es tan claramente aplicable a las coaliciones. Es más, podría ser engañosa, ya que esta figura, lejos de implicar la desaparición de los partidos de las elecciones, se traducede cierto modo en la multiplicación de su presencia.De ahí que sea preciso aproximarse al estudio de estos fenómenos en el caso colombiano, tomando como punto de partida las elecciones locales. Para ello nos orientan cuestionamientos sobre ¿qué explica el auge de las candidaturas en coalición y los grupos significativos de ciudadanos en las elecciones locales? y ¿qué nosenseña esto sobre el sistema de partidos colombiano? Al respecto, un sencillo enfoque de elección racional nos proporciona una primera respuesta fácil: estas figuras son electoralmente rentables en un contexto de informalidad del sistema partidario.Sin embargo, estas explicaciones tienen límites pues no explican de por sí la persistencia de los partidos, que se mantienen en más de la mitad de los municipios.Tampoco son suficientes para comprender las dinámicas de la asociación, ya que notodas las coaliciones parecen igualmente factibles y/o exitosas.