Abstract Background: Inhibitory control, a key modulatory component of cognition guiding strategy and behaviour, can be affected by diverse contingencies. We explore here the effect of expectation of reward over behavioural adjustmentin a Stop Signal Task modulated by reward. We hypothesize that cognitive control is modulated by different expectation of the reward. Methods: Participants were allocated to two groups differing in their degree of knowledge in what to expect from rewards. Expected Specific Reward participants (N = 21) were informed of the different monetary feedbacks they would receive after each successful inhibition. Unexpected Reward participants (N = 24) were only told that they would receive monetary reward after correct inhibitory trials, but not the amounts or differences. Results: Our results confirmed previous observations demonstrating a “kick-start effect” where a high reward feedback at the beginning of the task increases response inhibition. The Expected Specific Reward condition seems also to improve inhibitory control -as measured by the stop signal reaction time (SSRT)-, compared to the Unexpected Reward group.Conclusions: Knowledge of reward magnitudes seems to play a role in cognitive control irrespective of feedback magnitude. The manipulation of reward expectation appears to trigger different strategies for cognitive control, inducing a bottom-up effect of external cues, or a top-down effect given by the anticipation of incoming rewards. This is an early exploration to unearth possible higher order modulators - expectation and motivation- of cognitivecontrol. This approach aims to gain insight into diverse psychopathological conditions related to impulsivity and altered reward systems such as Attention Deficit Hyperactive Disorder (ADHD), personality disorders, substanceabuse, pathological gambling and cognitive aspects of Parkinson Disease.
Antecedentes: el control inhibitorio, un componente modulador clave de la estrategia y el comportamiento de guía cognitiva, puede verse afectado por diversas contingencias. Exploramos aquí el efecto de la expectativa de recompensa sobre el ajuste de comportamientoen una tarea de señal de stop modulada por recompensa. Presumimos que el control cognitivo está modulado por diferentes expectativas de la recompensa. Métodos: los participantes fueron asignados a dos grupos que diferían en su grado de conocimiento sobre qué esperar de las recompensas. Los participantes de recompensa específica esperada (N = 21) fueron informados de las diferentes retroalimentaciones monetarias que recibirían después de cada inhibición exitosa. A los participantes de Recompensa inesperada (N = 24) solo se les dijo que recibirían una recompensa monetaria después de los ensayos inhibitorios correctos, pero no las cantidades o las diferencias. Resultados: Nuestros resultados confirmaron observaciones previas que demuestran un "efecto de arranque" en el que una retroalimentación de alta recompensa al comienzo de la tarea aumenta la inhibición de la respuesta. La condición de recompensa específica esperada también parece mejorar el control inhibitorio, medido por el tiempo de reacción de la señal de parada (SSRT), en comparación con el grupo de recompensa inesperada. Conclusiones: El conocimiento de las magnitudes de recompensa parece jugar un papel en el control cognitivo independientemente de la magnitud de la retroalimentación. La manipulación de la expectativa de recompensa parece desencadenar diferentes estrategias para el control cognitivo, induciendo un efecto ascendente de señales externas o un efecto descendente dado por la anticipación de las recompensas entrantes. Esta es una exploración temprana para descubrir posibles moduladores de orden superior, expectativa y motivación, decontrolar. Este enfoque tiene como objetivo obtener información sobre diversas condiciones psicopatológicas relacionadas con la impulsividad y los sistemas de recompensa alterados, como el trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH), trastornos de la personalidad, abuso de sustancias, juego patológico y aspectos cognitivos de la enfermedad de Parkinson