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Cuestionando la existencia del prosumer en Iberoamérica. Un estudio sobre los universitarios de Colombia, Perú, Chile y España Artículo académico ExcludedPerson uri icon

Abstracto

  • Contemporary media faces two serious problems: the loss of users, on the one hand, as an effect of the emergence of new spaces for social participation, such as social networks; and, on the other, a generalized loss of credibility. Given this scenario, interactivity -which is responsible for mediating the relationship between media and users- emerges as a key factor in adapting the media to the internet. With this study, and after a survey of 2986 university students from Colombia, Peru, Chile and Spain, we analyzed both the relationship between consumption and confidence in the media, as well as the aspects that this population demands from an informative website. Among the most interesting results, we observed the prevalence of greater confidence in traditional media, despite the fact that the students consulted recognize spending more time on online platforms. In addition, we found among the respondents that the processes of production and consumption appear delimited, with a pronounced inclination towards the second -consumption-, to the detriment of production.
  • Los medios de comunicación contemporáneos se enfrentan a dos graves problemas: la pérdida de usuarios, por un lado, como un efecto de la emergencia de nuevos espacios de participación social, como las redes sociales; y, por el otro, una pérdida generalizada de credibilidad. Ante este panorama, la interactividad –que se encarga de mediar la relación entre los medios y los usuarios–, surge como un factor clave de adaptación a la ciberesfera. Con este estudio, y tras una encuesta a 2986 universitarios procedentes de Colombia, Perú, Chile y España, analizamos tanto la relación que existe entre el consumo y la confianza en los medios, así como los aspectos que esta población demanda a una página web informativa. Entre los resultados más interesantes, observamos la prevalencia de una mayor confianza en los medios tradicionales, a pesar de que los estudiantes consultados reconocen pasar más tiempo en las plataformas en línea. Además, encontramos entre los encuestados que los procesos de producción y consumo aparecen delimitados, con una pronunciada inclinación hacia lo segundo –el consumo–, en detrimento de la producción.

fecha de publicación

  • 2018-7-30