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Standardizing music characteristics for the management of pain: A systematic review and meta-analysis of clinical trials Artículo académico uri icon

Abstracto

  • Propósito: Evaluar si las características musicales como el tempo, la harmonía, la melodía, la instrumentación, el volumen y el tono, bajo sus definiciones en teoría de la música, son descritas en los ensayo clínicos aleatorizados (ECA) que evalúan los efectos de la música en la percepción de dolor en adultos, y si estas características influencian el efecto terapéutico general de la música sobre el dolor. Métodos: Se llevó a cabo una revisión sistemática y meta-análisis de acuerdo con las recomendaciones PRISMA, Se buscó en las bases de datos Pubmed, Scopus, SCIELO, SpringerLink, Global Health Library, Cochrane, EMBASE, y LILACS. Se incluyeron estudios publicados entre 2004 y 2017 que midieran cuantitativamente el dolor. La calidad se evaluó utilizando las guías de chequeo del Scottish Intercollegiate Guidelines Network, y las magnitudes del efecto se reportan como diferencias de medias estandarizadas. Resultados: Un total de 85 estudios fueron incluidos en la síntesis cuantitativa, pero sólo el 56.47% de ellos describieron al menos una característica musical. El meta-análisis general encontró un efecto significativo, con alta heterogeneidad, de la música sobre el dolor (DEM -0.59, I2=85%). Sólo características de la instrumentación (lírica, percusión o inclusión de sonidos de la naturaleza), y tempos de entre 60 y 80 BPM se describieron lo suficiente para realizar análisis cuantitativo. Todas las tres características de la instrumentación tuvieron efectos significativos, pero sólo la ausencia de lírica mostró una heterogeneidad aceptable. Conclusiones: Los resultados muestran que la música sin lírica es efectiva en el manejo del dolor. Debido a datos insuficientes, no fue posible identificar las características musicales ideales para el control del dolor. Esto sugiere que la música, como intervención necesita una estandarización a través de un lenguaje objetivo como el de la teoría musical formal.
  • Purpose To evaluate if music characteristics like tempo, harmony, melody, instrumentation, volume, and pitch, as defined by musical theory, are described in randomized clinical trials (RCTs) evaluating the effects of music-listening on the quantified pain perception of adults, and if these characteristics influence music's overall therapeutic effect. Methods A systematic review and meta-analysis of RCTs evaluating music-listening for pain management on adults was performed according to the Preferred Reporting Items for Systematic Review and Meta-Analyses statement. The databases Pubmed, Scopus, SCIELO, SpringerLink, Global Health Library, Cochrane, EMBASE, and LILACS were searched. Studies published between 2004 and 2017 with quantified measurements of pain were included. Quality was evaluated using the Scottish Intercollegiate Guidelines Network methodology checklist for RCT, and effect sizes were reported with standardized mean differences. Results A total of 85 studies were included for qualitative analysis but only 56.47% described at least one music characteristic. Overall meta-analysis found a significant effect, with high heterogeneity, of music for pain management (SMD -0.59, I2 = 85%). Only instrumentation characteristics (lack of lyrics, of percussion or of nature sounds), and 60-80 bpm tempo were described sufficiently for analysis. All three instrumentation characteristics had significant effects, but only the lack of lyrics showed an acceptable heterogeneity. Conclusions Results show that music without lyrics is effective for the management of pain. Due to insufficient data, no ideal music characteristics for the management of pain were identified suggesting that music, as an intervention, needs standardization through an objective language such as that of music theory.

fecha de publicación

  • 2018-7-11